Geaccrediteerde nascholing
Menu

Het repareren van relatiebreuken als therapeutische taak

Door op 01-12-2016
  • 00Inleiding
  • 01Het interactioneel kompas
  • 02Markers voor relatiebreuken
  • 03Het gefaseerd bewerken van ontwijkende relatiebreuken
  • 04Het bewerken van confronterende relatiebreuken
  • 05Principes van metacommunicatie
  • 06Wetenschappelijk onderzoek
  • 07Conclusie
  • 08Reacties (0)

Samenvatting

Evidence-based behandelingen zijn voor veel patiënten effectief. Er is echter een aanzienlijk aantal patiënten dat niet profiteert, voortijdig de behandeling afbreekt of na de behandeling terugvalt. Eventuele stagnaties in de therapeutische alliantie signaleren en repareren kan een bijdrage leveren aan de effectiviteit van behandelingen. Dit artikel beschrijft twee typen relatiebreuken – ontwijkende en confronterende – en hoe deze kunnen worden herkend en gerepareerd volgens het resolutiemodel van Safran en Muran. Daarnaast kan het exploreren van de breuken in de therapeutische relatie benut worden voor het bewerken van relationele kernthema’s. Bij ontwijkende relatiebreuken gaat het daarbij meestal over het onvoldoende serieus nemen van de eigen gevoelens en verlangens. Bij confronterende relatiebreuken betreft het vaak het vermijden van de eigen kwetsbaarheid en daarmee ook van werkelijke intimiteit in contacten. De benadering is integratief en interactioneel. Uit onderzoek blijkt dat dit significant effect heeft op het verminderen van voortijdig beëindigen van de behandeling door de patiënt.
De eerste bevindingen doen vermoeden dat behandeling die in geval van stagnaties voorrang geeft aan het bewerken daarvan leidt tot een beter behandelresultaat, zowel wat betreft de samenwerking als symptoomreductie, dan het vasthouden aan de specifieke behandeltechniek.

Bent u lid? Log in om het volledige artikel te bekijken of om te reageren.

Abonneren

Informatie over dit artikel

Auteurs Baljon, M.C.L.
Thema Hoofdartikel - Behandelen
Accreditatie 1 accreditatiepunt
Publicatie 1 december 2016
Editie PsyXpert - Jaargang 2 - editie 4 - 2016-4

Leerdoelen

Na het bestuderen van dit artikel:

  • weet u hoe u uw interactioneel kompas kunt ontwikkelen en benutten;
  • kunt u signalen herkennen die kunnen wijzen op verstoringen in de therapeutische interactie;
  • weet u wat er bedoeld wordt met vermijdende en confronterende relatiebreuken binnen de therapeutische relatie;
  • bent u op de hoogte van principes van metacommunicatie bij het bewerken van relatiebreuken.