Al voor hun geboorte worden mensen gevormd door cultuur. Neurowetenschappen en ontwikkelingsbiopsychologie gaven de afgelopen decennia op ‘harde’ natuurwetenschappelijke wijze inzicht hoe diepgaand en ver de culturele inwerking gaat. Dat is van groot belang voor diagnostiek en is van invloed geweest op de laatste versie van de DSM: de DSM-5.
Deze bijdrage gaat in op wat dit betekent voor het gebruik van diagnostische instrumenten. Aandachtspunten als spreektaalvaardigheid, stress, geletterdheid, scholing en wat een testsituatie voor een cliënt betekent, zijn aspecten van cultuur en culturele vorming die van veel breder belang zijn dan alleen voor degenen met een achtergrond van migratie of met een niet-westerse cultuur.
In dit artikel wordt vooral ingegaan op aspecten die al bij de inzet van meetinstrumenten van belang zijn, maar de overwegingen gelden voor alle instrumenten en methoden.
Auteurs | Kouratovsky, V.G. |
---|---|
Thema | Hoofdartikel - Diagnostiek |
Accreditatie | 1 accreditatiepunt |
Publicatie | 15 juni 2017 |
Editie | PsyXpert - Jaargang 3 - editie 2 - 2017-2 |
Na het bestuderen van dit artikel: