Geaccrediteerde nascholing
Menu

Werken met en vanuit de Gezonde Volwassene; schematherapeutische technieken

Door op 11-06-2016
  • 006Window of tolerance en de Gezonde Volwassene
  • 01Neuroplasticiteit
  • 02De kompaszin
  • 03Casus 36-jarige vrouw
  • 04Geheugenkaart voor de Gezonde Volwassene
  • 05Casus Hoogopgeleide vrouw
  • 06Geheugenkaart voor de Gezonde Volwassene
  • 07Voorbeeld van een uitgeschreven geheugenkaart Gezonde Volwassene
  • 08Reacties (0)

Samenvatting

Dit is het tweede artikel over het inzetten van schematherapeutische technieken om op een meer directe manier de Gezonde Volwassene te versterken en vergroten. In het vorige artikel werd ingegaan op de visie op gezondheid en werden de zogeheten experiëntiële technieken, de empathische confrontatie en de imaginatieoefening, in het licht van deze visie uitgelegd en beschreven. De Gezonde Volwassene-visie komt erop neer dat men samen met de cliënt werkt vanuit het meer geïntegreerde deel van de cliënt dat sturing krijgt over de niet-geïntegreerde delen, de zogenoemde modi. De emotionele en cognitieve verstoringen of de overlevingsstrategieën zijn dus niet zozeer onderwerp van gesprek, maar de therapeut werkt meer met én in het hier-en-nu. In dit artikel staat het werken met een kompaszin centraal, naast het werken met deze zin in de geheugenkaart voor de Gezonde Volwassene. Deze interventies kunnen onder de meer cognitieve strategieën worden geschaard binnen de schematherapie.

Bent u lid? Log in om het volledige artikel te bekijken of om te reageren.

Abonneren

Informatie over dit artikel

Auteurs Claassen, A.M.T.S.,
Thema Hoofdartikel - Behandelen
Accreditatie 1 accreditatiepunt
Publicatie 11 juni 2016
Editie Psyxpert - Jaargang 2 - editie 2 - 2016-2

Leerdoelen

Na bestudering van dit artikel weet u:

  • waarom het gezondheid bevordert wanneer cliënten meer vanuit de Gezonde Volwassene werken;
  • wanneer cognitieve interventies aansluiten bij de cliënt;
  • wat een kompaszin is en hoe u die samen met de cliënt kunt formuleren;
  • wat het verschil is tussen een schemadagboekkaart, flashcard en een geheugenkaart;
  • hoe u een aantal positieve schematherapeutische technieken kunt inzetten in de behandeling van cliënten met meervoudige problematiek.